Samayoga

Sama Yoga är en mjuk yogaform som lärs ut intuitivt från hjärtat. Vi flödar genom rörelser och bjuder in mantras, sånger på sanskritt – yogans ursprungsspråk, stannar längre i vissa yogaställningar, asanas, andas djupt, sträcker ut, stärker och över medvetenhet i kroppen och öppnar upp för mer kärleksfull omtanke och närvaro. Jag delar ibland även inrebarnet-meditationer, vedanta (yogafilosofi) läran om vem vi är, fullkomliga här och nu, bra som vi är! – yogamytologi och psykologi för att fördjupa yogans urgamla vidom och låta den komma oss till del i livets olika skeden.
Min intention är att varje gång ska passa och ge utvecklande övningar både för dig som är ny och för dig som är erfaren inom yoga. Varmt välkommen som du är!

Samayoga hos Yogastället

Våryoga för kvinnor

En kortkurs om fem gånger med start torsdag den 12 mars . Perfekt för Dig som önskar prova på Samayoga med mig, men även för Dig som yogat tidigare.

Denna kurs är för dig som vill uppleva ett större lugn. Förbättra ditt fokus och koncentration. Få bättre balans, smidighet, stabilitet både fysiskt och psykiskt. Vi kommer bland annat lära övningar som stärker core och bål stabilitet och styrka, flöda mellan och stanna i olika yogapossitioner, lära kortare koncentrationsövningar och meditationer samt olika andningsövningar för att komma i kontakt med andningen och lära att använda den på bästa sätt.

Kursstart: Torsdag 12:e mars
Tid: 19.15-20.40, om 5 torsdagar, tom vecka 17 med uppehåll påskveckorna 15 och 16.  Det finns möjlighet att ta igen i mån av plats på måndagskursen i Sjöstugan.
Avgift:  830 kr -10 % för studenter, pensionärer, arbetssökande & sjukskrivna. Logga in till AnnaStinas Yoga på Benify eller ActiWay för att betala med dina friskvårdspengar och få -10%.
Plats: Yogastället, Prästgatan 44, inne på Mårtens Torg. Hitta hit se karta
Anmälan: till annastinasyoga@gmail.com

Samayoga i Sjöstugan, Frösön

Vårkurs 2020, Samayoga för kvinnor

Jag på en yogamatta med Ganesha, den snälla kloka elefanten.

Denna kurs är för dig som vill uppleva ett större lugn. Förbättra ditt fokus och koncentration. Få bättre balans, smidighet och stabilitet både fysiskt och psykiskt. Vi kommer bland annat göra övningar som stärker core/bål stabiliteten och styrka, flöda mellan och stanna i olika yogapossitioner, Qigonginspirerade sekvenser finns med för att öka energiflöde och öva att stärka livskraften. Vi gör kortare koncentrationsövningar och meditationer samt olika andningsövningar för att komma i kontakt med andningen och lära att använda den på ett öppnande och energigivande eller lugnande vis, beroende på vad vi övar.

Vi yogar efter olika teman var vecka.
Vedanta är stammen i undervsining med sin värdegrund – ”Du är fullkomlig som du är” och Ayurveda finns med som en naturlig del när vi lär om våra kroppar och sinnet och dess samverkan. Låter det givande så kom med i höst! Kontakta mig gärna om du har frågor!

Start: Måndag 13:e januari
Tid: 17.00-18.25, 17 måndagar, tom 25:e maj, uppehåll vecka 8, 10 och 16. ( 2-3 tillfällen för att ta igen missade gånger kommer att erbjudas )
Avgift:  2750 kr -10 % för studenter, pensionärer, arbetssökande & sjukskrivna. Logga in till annastinasyoga på Benify för att betala med dina friskvårdspengar och få -10%.
Plats: Sjöstugan på Frösön, Önevägen 47. Hitta hit se karta
Anmälan: till annastinasyoga@gmail.com

Öppet för Drop in i mån av plats, 180 kr.

PLANERING gång för gång, med reservation för ändringar

13:e januari– I kontakt med core/bål. Vi stärker för fysisk stabilitet och mental kraft, viljekraft. Vi lär känna kroppen och övar att känna in egna gränser, för att förebygga skador. Mentalt; manifestation.

20:e januari – Hjärtöppnande. Vi öppnar upp med det djupa andetaget. Fysiskt fokus; bröstrygg, bröstkorg, axlar och nacke. Vi använder vår röst och shantar vediska mantran när vi flödar i rörelser, för större effekt, djupare andning och mer närvaro med mentalt fokus. Mentalt; bön och din djupa önskan.

27:e januari – Positionen. Vi ser på alinement/hållning i några olika yogapositioner. Mentalt fokus, stå upp för sig själv.

3:e februari – Nedre del av rygg och höftböjare (psoas). Vi stärker genom att först komma i kontakt och slappna av. Meditation på temat relationer.

10:e februari – Yininspiration. Vi stannar längre i positionerna. Fysiskt fokus; ben, fötter, bäckenbotten, och bindväv, vi masserar med hjälp av bollar. Ett grundande pass. Första chakra. Mentalt fokus, trygghet och tillit.

24:e februari – Balans, fysiskt och psykiskt.  Växelvis andningsövning för inre balans. Sama betyder just balans, på sanskrit.

9:e mars – Månhälsningen, det är fullmåne, vi lär Samayogans månhälsning och shantar när vi yogar. Låter fullmånen hjälpa oss att släppa taget om det som inte tjänar oss mer.

16:e mars – Tema lekfullhet, luftiga flöden, ett energigivande pass, ökar cirkulationenIntroduktion av inrebarnet-meditation. 

23:e mars – Vi låter vattenelementet inspirera oss i yogaflöden och Qigongsekvenser. Mentalt fokus blir utrensning och rening. Inrebarnet-meditation fortsättning.

30:e mars – Eld, värme inifrån ut. Vi lär känna pitta och agni (eld på sanskrit) i vår kropp och hur det påverkar oss i kroppen på och utanför yogamattan.

6:e april- Space, vi lär känna space, det mest subtila elementet.

20:e april – Fria rörelser, egna flöden, lita till din kropp och din intuition.

27:e april – Mjuk yoga för cirkulation i kroppen, introduktion meditation.

4:e maj – Solhälsningen, vi lär Samayogans solhälsning med vedisk shanting.

11:e maj – Bäckenbotten och höftböjare, yoniyoga.

18:e maj – Intuitivt lett pass, plats för Dina önskemål!

25:e maj – Jordelementet får hjälpa oss att integrera vårens yoga. Det blir ett jordande, grundande kursavslut. Fysiskt; vi repeterar vissa delar vi gjort under kursen.

Deltagares ord

Mer i Sjöstugan under våren 2020

WombYoga för Kvinnor

Kursdatum: 3 söndagar i januari och februari, start 26/1.
Tid: 15.15-17.00 Pris: 700kr. Plats: I Sjöstugan på Frösön.
Mer info att läsa HÄR!